ТЕМА 2. СЕРЕДОВИЩЕ МІЖНАРОДНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ2.1 Політико-правове середовище міжнародних корпорацій. 2.2 Економічне середовище міжнародних корпорацій. 2.3 Соціально-культурне середовище міжнародних корпорацій. 2.4 Технологічне середовище міжнародного менеджменту. Головна особливість поняття «середовище» пов'язана з об'єктивністю зазначених відносин та інтересів, які складаються у країнах незалежно від міжнародної корпорації. До міжнародного середовища корпорація має пристосуватись, витрачаючи на це відповідні ресурси. Урахування вимог місцевого законодавства до організації бізнесу, сплата податків до приймаючої країни, обмеження щодо тривалості робочого дня тощо вимагають певних витрат. Важливо зазначити, що особливість міжнародного середовища пов'язана зі складністю його географічного й галузевого аспектів. Географічна складність середовища діяльності міжнародних корпорацій полягає у тому, що воно містить три елементи:
Галузевий аспект міжнародного середовища може бути подано у вигляді відомої формули PEST (politic, economic, social, technological), яка визначає суттєві особливості в міжнародному контексті. Середовище, у якому функціонує фірма, що здійснює міжнародні операції, зазнає значного впливу з боку цієї фірми і сама справляє на неї величезний вплив. У зв'язку з цим комплексний аналіз і оцінка середовища розвитку міжнародного бізнесу фірми є найважливішим моментом підготовки всіх стратегічних і багатьох тактичних рішень міжнародного менеджменту. Схема середовища міжнародного менеджменту наведена на рис. 2.1. Рисунок 2.1 – Схема середовища міжнародного менеджменту 2.1 Політико-правове середовище міжнародних корпораційБазовим елементом середовища є політико-правове середовище міжнародних корпорацій. Політична складова політико-правового середовища містить три фактори впливу на діяльність міжнародних корпорацій. 1. Урядові позиції щодо міжнародних операцій:
2. Ефективність державного управління:
3. Політична стабільність:
Структура основних даних політичного аналізу зовнішнього середовища містить такі елементи:
З урахуванням різноманітного історичного досвіду існує чотири правових системи: звичайне, цивільне, теократичне та соціалістичне право, які використовуються в усіх країнах з певними особливостями. Національні системи права мають безпосередній вплив на процес управління зарубіжними відділеннями міжнародних корпорацій. Прикладами міжнародного права є: Женевська конвенція з прав людини, Віденська конвенція дипломатичної безпеки, Загальна угода з торгівлі і тарифів (САТТ), двосторонні і багатосторонні міждержавні угоди про торгівлю, співробітництво і т. ін. 2.2 Економічне середовище міжнародних корпораційКлючові характеристики національних економік як елемента середовища міжнародного бізнесу і менеджменту передбачають таке:
Для порівняння економічного середовища різних країн використовують різноманітні інструменти. Найбільш поширеними є такі:
Індекс конкурентоспроможності визначається за такими факторами:
За цим індексом Україна посідає 59-те місце у світі. Індикатор структурних реформ ЄБРР базується на середньому значенні 8 показників: приватизація і реструктуризація підприємств, лібералізація і конкуренція, реформа фінансового сектору та ін. Шкала оцінок від 1 (централізована планова економіка) до 4 (розвинута економіка). Для України цей індикатор становить 2,4. Для порівняння відзначимо, що зазначений індикатор становить для Угорщини 3,7, Естонії та Польщі — 3,5, Чехії — 3,4. Індекс лібералізації де Мело-Денізера-Гельна ґрунтується на визначенні кумулятивного показника зменшення впливу держави на економічні процеси. Україна має цей показник 2,55, у той час як Угорщина — 6,84, Польща — 6,81, Словенія — 6,77, Хорватія — 6,53, Чехія — 6,4, Росія — 4,32. Індекс інституційної якості Кауфмана-Крейда-Зойдо-Лобато-на-Ведера визначається за 300 показниками економічного розвитку, що зведені в 6 груп і змінюються у межах від (-25) до (+25). Для розвинутих країн цей показник становить (+12,6). Україна має від'ємний показник (-6), Угорщина (+8,7), Словенія (+8,5), Польща (+7,0), Чехія (+6,8), Естонія (+6,1). 2.3 Соціально-культурне середовище міжнародних корпораційПід культурою розуміють домінуючу в суспільстві систему цінностей, вірувань, звичаїв і установок. Кожне суспільство має свою культуру, яка вливає на стиль повсякденного життя. Особливий інтерес становить урахування національних стереотипів у діяльності міжнародного менеджера. 1 Американський національний стереотип (США):
2 Англійський національний стереотип: 1.Прагматичність, орієнтація на справу і дію, життєвий здоровий глузд. При цьому у англійців не спостерігається американської пристрасті до грошей і збільшення доходу як головного мірила життєвих досягнень.
4. Глибока повага до традицій національних, державних, сімейних та ін. 5.Певний етноцентризм, але порівняно з американським він більш прихований, винятково коректний. 3 Французький національний стереотип:
4. Національний стереотип, характерний для країн Близького і Середнього Сходу: 1. Базова риса стереотипу — прагнення до створення обстановки неквапливості, дружелюбності і довіри у всіх справах, які веде бізнесмен з цього регіону.
а) потрібно по можливості суворо додержуватись прийнятого раніше порядку переговорів, загальної канви бесіди; б) якщо виникає необхідність обговорити незаплановану тему, то потрібно дати час і можливість партнеру ознайомитись із нею; в) стежити за звучанням своєї мови, не допускати різких або грубо озвучених слів, прагнути до максимальної теплоти і дружелюбності у звуках, позах, жестах, виразі обличчя. 5. Японський національний стереотип:
2.4 Технологічне середовище міжнародного менеджментуТехнологічне середовище є найдинамічнішим елементом міжнародного середовища, оскільки за сучасних умов темпи науково-технічного прогресу різко прискорились. Технологічний рівень країни, з одного боку, визначає ступінь її економічного розвитку, а з іншого — є важливим мотивом входу до цієї країни транснаціональних корпорацій. Вплив змін технологічного середовища на міжнародний менеджмент у наступні десять років полягає в такому:
Важливо зазначити, що в умовах глобалізації ключового значення в змінах міжнародного технологічного середовища набувають два напрями:
Контрольні запитання
Термінологічний словник ключових понять Брендинг країни, громадянське право, економічне середовище міжнародного менеджменту, звичайне право, індекс інституційної якості Кауфмана-Крейда-Зойдо-Лобатона-Ведера, індекс лібералізації де Мело-Денізера-Гельба, індикатор структурних реформ ЄБРР, критерій самосприйняття, культура, міжнародне право, політико-правове середовище, правове середовище, середовище міжнародного менеджменту, соціалістичне право, соціально-культурне середовище, теократичне право, технологічне середовище, успіхологія. |
|